Thursday, July 28, 2011

tutorial Bling Bling

Salam Semua,
Seperti yang pernah saya janjikan dahulu, saya ingin berkongsi ilmu anugerah ALLAH bersama anda semua yang sudi bersama saya selama ini.
Kita mulakan yang asas dahulu yek. minggu lepas saya membeli majalah BeadStyleMag vol.9, issue 2 . Walaupun majalah dipasaran (mengenai manik khasnya) lebih ertumpu kepada pembuatan perhiasan (jewelery making), namun ada kalanya kita boleh mneaplikasikan corak dan design yang ada pada busana kita. Cuma pada saya, rasanya tak semua manik yang terdapat dalam majalah keluaran luar negara dapat kita perolehi di sini (ataupun mungkin saya sendiri yang kurang 'menjelajah' segala kedai di Malaysia kot). Apapun itu tak menjadikan kita untuk tidak terus berkarya...

Mengenai majalah tersebut, saya senaraikan sedikit daripada yang terdapat dididalmnya:


visual guide to beads (credit to beadstylemag.com)
Glass, crystal and misc beads.
- dalam rekaan saya, amat jarang saya menggunakan crystal. Harganya yang agaka mahal menjadikan saya beralaih kepada arcrylic Semuanya yang dipaparkan di majalah tersebut dari kategori spesis yang sama... crystal)

  1. bicone crystal *
  2. round crystal *
  3. cube crystal
  4. Oval crystal
  5. Saucer crystal
  6. Top drilled saucer (with jump ring attached) - yang ini berguna untuk rekaan perhiasan)
  7. cone crystal
  8. drop *
  9. czech fire polish crystal *
  10. e beads
  11. spacers
  12. rondelle
  13. faceted rondelle
  14. chips *
  15. nugget
  16. rectangle
  17. tube
  18. teardrop *
  19. briolette
  20. lentil
  21. button *
  22. coin
  23. rice *
  24. potato *
  25. stick *
  26. keshi *
* saya menggunakan manik berbentuk begini dalam jahitan bling Bling Bubble...
Credit to Umi Pepari yang menjadi pengasas crumble vass. Moga beliau dikurnaikan Allah SWT dengan rezeki yang melimpah ruah lagi.
Melalui garapan idea beliau saya menghasilkan BlingBling Bubble. Rekaan saya mempunyai perbezaan sedikit, dimana saya kebanyakkannya menggunakan stone no.25 & 26 dan 'baroque pearls dan ada juga saya gunakan briolettes (anda boleh lihat dalam keluaran BeadStuleMag; contoh2 stone yang saya gunakan , anda boleh juga dapatkan dari saya stone yang tertentu - stok terbaru akan di reload secepat mungkin). Stone sebegini, pada saya memberikan kelainan tersendiri pada setiap rekaan, kerana setiap stone mempunyai bentuk yang berlainan.

hmm nanti selepas ini , akan saya tunjukkan cara membuat jahitan manik ya.
Sekian, till then keep on bling bling!





Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More