Thursday, September 29, 2011

Tutorial 1/2011

Introduction
Beading is a fun and potentially addictive craft and yet can earn an income from beading if you serious about it (part timers also can make moneyJ).
If this is your first foray into world of beads, WELCOME to the world of BLING BLING!!
There will be new techniques to learn – although you may find that you already have many skills required to become a successful beader. For your info, I am still learning about beads, new techniques and new ideas. Whatever you level of expertise there are plenty of projects to inspire and try. Please do not stop learning because as we learn actually there are a lot of things that we don’t know.
The bead project is divided into a few groups, each using a different set of skills: bead loom work, needle weaving, fringes, tassels, bead embroidery and wirework. You might start with something you’re familiar with or take the plunge and learn a completely new technique. In this introduction, I will focus on bead embroidery which is I familiar with.
Those new to the craft should begin with something simple, and learning new skills as you go. Experienced beaders, appreciates if you can drop your comments to improve or correct me if I am wrong.

Pengenalan
Manik merupakan satu cabang kraftangan yang menyeronokkan dan berpotensi untuk  menjana pendapatan jika anda serius mengenainya (bukan sahaja pemanik sepenuh masa/ separuh masa juga boleh mendapat pendapatan lumayan).
Jadi, sekiranya ini adalah penglibatannya pertama anda ke dunia manik, SELAMAT DATANG ke dunia BLING BLING!!
Terdapat banyak teknik-teknik baru untuk belajar - walaupun anda mungkin mendapati bahawa anda sudah mempunyai kemahiran yang diperlukan untuk menjadi pemanik berjaya. Untuk maklumat anda, saya sendiri masih belajar tentang manik, teknik-teknik baru dan idea-idea baru. BAnyak lagi terdapat kepakaran dan teknik teknik dan terdapat banyak projek-projek untuk memberi inspirasi dan untuk dicuba. Usah berhenti belajar kerana semakin kita belajar sebenarnya terdapat banyak lagi perkara yang kita tidak tahu.
Projek manik dibahagikan kepada beberapa kumpulan, masing-masing dengan menggunakan satu set kemahiran yang berbeza:
bead loom work, needle weaving, fringes, tassels, bead embroidery and wirework. Anda mungkin bermula dengan sesuatu yang anda sudah biasa dengan atau mengambil risiko dan belajar satu teknik yang benar-benar baru. Dalam pengenalan ini, saya akan memberi tumpuan kepada sulaman manik yang saya agak arif (saya masih lagi belajar sebenarnya)

Bagi anda yang baru dalam dunia kraf jangan takut untuk bermula dan boleh memulakannya dengan sesuatu yang mudah, dan pelajari kemahiran baru sepanjang perjalanan anda dalam dunia manik ini.
Buat pemanik yang lebih berpengalaman, saya amat menghargai jika anda boleh tinggalkan komen anda untuk saya baiki atau membetulkan teknik jahitan saya jika terdapat sesuatu yang saya tidak sedari.

Jadi, buat semua JOM BLING BLING!!

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More