Thursday, April 5, 2012

Taburan

As Salam semua.
Saya paparkan busana milik teman sepejabat. Alhamdullillah kali kedua beliau mempercayai saya untuk melakarkan busananya.

Pertama sekali melihat busana ini, hati saya sudah tertawan dengan materialnya. Berat tapi lembut. Dan yang paling penting ianya polos! Ha ha saya paling suka busana polos. tak berapa pening nak padankan warna... Tapi awal2 tuan punya busana berpesan jangan sarat kak, simple yer, budjet cenggini jer.
Senang sangat berurusan dengan dia. Dan saya memang suka bertanya budjet terlebih dulu. senang untuk saya dan juga senang untuk pelanggan. Tak lah nanti dah siap baju disulam,  bertekak mengenai harga, minta diskaun, nak murah tapi baju nak kebaboom! Cer Citer.... dan saya pasti teman beaders saya yang lain pasti juga pernah melalui pengalaman serupakan...

Tapi customer tetap customer. Saya juga customer. cubalah nasib kan... bargain. Kalau dapat diskaun.. rezeki. kalau tak dapat, bayar jer lah. janji cantik.

Pertama sekali, bila menjahit busana yang saya bilang mudah tadi rupanya bukan mudah. 4 kali saya buat rombakan corak. Satu yang pelik bagi saya bila menyulam.... kalau saya dah jahit, then saya rasa tak berkenan... hmm nasib lah, bukak balik. Kalau saya yang menjahit rasa tak cantik, tuan punya baju mesti rasa yang sama.... Lagipun, pada saya, pelanggan saya tak berkira dengan saya, kenapa saya harus berkira dengan mereka. Saya mahu yang terbaik. Kalau pelanggan puas hati, rezeki saya juga akan bertambah. Amin.

Saya menggunakan manik round 2 tona seperti pesanan penaja (ha ha). Sebenarnya menggunakan manik round untuk sulaman taburan sepenunya tak digalakkan. Saya lebih suka menggunakan manik hex untuk taburan, senang sikit sebab pada saya jahit manik hex 2 biji bersamaan jahit manik round 3 biji. So double work. (ni boleh charge lebih ni....) Lagipun harga dua jenis manik tu sama je. Benang kita gunakan mestilah berwarna senada dengan fabric. Baru nampak cantik dan kemas.


Enjoy the BlingBling

Something to ponder....
Learn to acccept what you cannot change, but change what you can.
To accept does not mean to like, but to do the best you can under the circumstance.
Though we may not be able to change our circumtances,
we have our abilitites to change our ATTITUDE! (... Dr Zaitun Sulaiman)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More