Thursday, May 24, 2012

stenosis tenosynovitis

Salam semua.

bertemu lagi setelah hampir dua bulan saya 'hilang. Baru je rasanya buat azam nak update blog titap2 minggu, namun perancangan Tuhan lebih terbaik. Saya diserang penyakit yang saya sama sekali tidak langsung jangkakan....
Ibu jari tangsan kanan saya menunjukkan simptom yang membengkak. Saya ingatkan saya mungkin terlebih  'melipatkan' ibu jari, tapi rupanya makin saya urut makin membengkak. Ya Allah sengsaranya Allah yang tahu.
Setiap anggota tubuh yang dicipta Allah rupanya mempunyai keistimewaan tersendiri. tanpa salah satu daripadanya, maka pincanglah kehidupan SUBHANAALLAH!!
Dua minggu mengalami kesakitan ibu jari kanan ini, cukup sekali menjadikan saya manusia yang kurang upaya... Baru tersedar, ibu jari memainkan peranan yang cukup penting dengan kemampuannya tersendiri.... alahai saya ini..
namun Alhamdullillah saya disedarkan dengan caraNYA yang mengkehendakinya.

Saya petik kata-kata Prof Dr Muhaya, setiap sakit ada ubatnya. Tapi sebelum pergi ke rawatan alternatif, biarlah berjumpa Dr perubatan dahulu. Setelah Dr tersebut tidak dapat mengesahkan apa yang dideritai, makanya kita boleh berikhtiar ke arah rawatan alternatif.

Tapi manusia seperti saya bila terkena penyakit ini, ingatkan terseliuh akibat salah urut. maka pergilah berjumpa dengan makcik yang biasa saya berurut. (makcik ni ada tauliah urutan holistik dari UITM tau... jadi dia bukan sebarang tenyeh badan kita. itu yang paling saya suka. tak nak urut dengan tukang urutan megi segera tak mo tak mo...).. so setelah urut dengan makcik ni, dia pu give up sebab tak kurang sakitnya...
makanya dia transferkan saya pada suaminya (off course makcik aka isteri dia ada masa pakcik ni urut ibu jari tangan saya...). dia pun urut juga. tak pernah saya menangis bla kena urut, tapi kali ni air mata saya basah lencunkan baju saya... wuuaaaaa sakit woooo kena tekan kat jari tu. tapi sakit tak kurang!!!
give up sampai saya nak gerakkan seluruh tangan pun sakit, saya pun pergilah berjumpa dengan Dr. bila Dr ni tengok saja.. (DR ni ibarat Dr keluarga saya jugak.. anak beranak register kat sini ha ha). dia dengan selambernya bertanya 'dah pergi urut ke?" "Dah tapi sakit tak tahan, tak kurang pun" . Dr ni pun dengan selamba lagi terus smash saya " lain kali jangan urut. yang ni di panggil stenosis tenosynovitis" bla bla explained macam2 dan saya terus dan terus bertanya. dapat ubat , dan alhamdulliah beransur baik setelah 2 hari makan ubat dengan tekunnya (selama ini pilih ubat nak makan...)


Penyakit ini bukanlah seperti GOUT walaupun simptom yang sama seperti
  • Rasa sakit dan nyeri pada telapak dan jari tangan.
  • Kesulitan pada pergerakan jari tangan.
  • Jari-jari tangan terasa terkunci dalam posisi bengkok atau membungkuk saat mencoba untuk meluruskannya.
 ianya adalah stenosis tenosynovitis! dimana ianya (sumber medine.net )
Trigger finger is caused by local swelling from inflammation or scarring around the tendons that normally pull the affected digit inward toward the palm (flexion). Usually trigger finger occurs as an isolated condition. Sometimes trigger finger is an associated condition resulting from an underlying illness that causes inflammation of tissues of the hand, such as rheumatoid arthritis. In fact, data presented at the 2005 American College of Rheumatology national meeting suggests that a majority of patients with rheumatoid arthritis have inflammation around the tendons of the palm of the hand that could develop into trigger finger.

So buat semua.  pergilah berjumpa Dr peruabatan yang bertauliah (bertauliah tau!) baru pergi urut ka, makan herba ka, akar kayu ka etc etc...
Harga apa yang kita ada kerana sesungguhnya ALLAH menciptakan sesuatu bersebab!!!

Till tehn keep on BLING BLING!!

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More